Friday, February 12, 2010
ဗုဒၶဘာသာ နွင္႔ စိတ္ပုတီး
ယခုအခါ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုတို႔ အသံုးျပဳလ်က္ရွိၾကေသာ စိပ္ပုတီး-ကား ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာေရး အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း မဟုတ္ပါေခ်။ အမွန္ဆိုရေသာ္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၌ က်င့္စဥ္တရားမ်ားအေနျဖင့္ ဒါနက်င့္စဥ္၊ သီလက်င့္စဥ္၊ သမထဘာ၀နာ (သမာဓိ)က်င့္စဥ္၊ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ (ပညာ)က်င့္စဥ္ ဟူ၍ က်င့္စဥ္ႀကီးေလးရပ္ရွိ၏။ ထိုက်င့္စဥ္မ်ားတြင္ ဒါနက်င့္စဥ္ သီလက်င့္စဥ္တို႔၌ စိပ္ပုတီးကို မလိုေၾကာင္းထင္ရွားသိသာပါ၏။
သမထဘာ၀နာကား သမာဓိအားေကာင္းေအာင္ ထူေထာင္ရေသာ က်င့္စဥ္ျဖစ္၏။ သမာဓိအားေကာင္းမွ က်င့္စဥ္၏ အက်ိဳးျဖစ္ေသာ စ်ာန္၊ အဘိညာဥ္တို႔ကို ရႏိုင္၏။ စိပ္ပုတီးကား စ်ာန္၊ အဘိညာဥ္ရေလာက္သည့္ သမာဓိ၏ အဟန္႔အတား အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္၍ သမထဘာ၀နာအက်င့္၌လည္း စိပ္ပုတီးအသံုးမ၀င္ေခ်။ မဂ္ေပါက္ဖိုလ္၀င္ နိဗၺာန္ျမင္ႏိုင္ေသာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာအက်င့္ကား ရုပ္ နာမ္ တရားတို႔၏ မျမဲပံု ဆင္းရဲပံု အတၱမဟုတ္ပံုတို႔ကို အျမဲမျပတ္ တရစပ္ ရႈမွတ္ပြားမ်ား အားထုတ္ရေသာ ပညာက်င့္စဥ္ျဖစ္၍ စိပ္ပုတီးသည္ ပို၍အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ဘုရားရွင္၏ တပည့္သာ၀ကေတြမွာ စိပ္ပုတီးရွိေၾကာင္း၊ စိပ္ပုတီးကို သံုးစြဲေလ့ရွိေၾကာင္း ပိဋကတ္သံုးပံု နိကာယ္ငါးရပ္လံုး၌ အရိပ္အျမြက္မွ် မေတြ႔ရျခင္းျဖစ္သည္။ အယုတ္ဆံုးအားျဖင့္ ပိဋကတ္၌ စိပ္ပုတီးေဟာ ပါဠိေ၀ါဟာရပင္ မရွိသည္ကို ေတြ႔ရ၏။
သို႔ျဖစ္၍ = သံုးလူ႔မ်ားထိပ္၊ ငါးမာရ္ႏွိပ္၊ စိပ္ရန္ပုတီး ရွိလိမ့္နည္း-
ဆိုသည့္ က်ည္းကန္ကိုရင္ႀကီး အေမးကို ေရႊေတာင္ျမိဳ႔ ဇိနတၳပကာသနီ က်မ္းျပဳ က်ီးသဲေလးထပ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ပုတီးရွိေၾကာင္းကို က်မ္းဂန္၌ မေတြ႔ရဘူးေခ်။ အကယ္၍ ပုတီးေဆာင္ေတာ္မူသည္ျဖစ္အံ႔ ထိုပုတီးကို မည္သည့္ဒါယကာ လွဴသည္၊ မည္သုိ႔သံုးေဆာင္ေတာ္မူသည္၊ မည္မွ်ေလာက္ အက်ိဳးရွိသည္၊ မည္သည့္ရဟန္း အေမြခံရသည္-ဟု က်မ္းဂန္လာရာ၏။ ယင္းသို႔မလာေသာေၾကာင့္ ဘုရားမွာ ပုတီးမရွိဟူ၍ သိသင့္သည္-ဟု ေျဖဆိုထားသည္ကို စြယ္စံုေက်ာ္ထင္က်မ္း၌ ေတြ႔ရသည္။
(တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္းတို႔၏ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း)
မွန္ပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ သာသနာေတာ္သို႔ ၀င္သည့္အခါ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္းေတြ အသံုးျပဳဖို႔ သာသနာ့အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြအျဖစ္ ပရိကၡရာ ရွစ္ပါးကို ဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့၏။ ထို ၈-ပါးမွာ သပိတ္, သင္းပိုင္, ဧကသီ, ဒုကုဋ္ ( ႏွစ္ထပ္သကၤန္းႀကီး ) , ခါးပန္းႀကိဳး, သင္တုန္းဓား, အပ္, ေရစစ္-တို႔ ျဖစ္သည္။ ဤသာသနာ့အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း ပရိကၡရာ ၈-ပါးထဲမွာ စိပ္ပုတီးမပါသည့္အတြက္ စိပ္ပုတီးသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၏ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာေရး အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းတခုမဟုတ္ေၾကာင္း ထင္ရွားသိသာေပသည္။
အမွန္ဆိုရေသာ္ စိပ္ပုတီးသည္ ဟိႏၵဴျဗဟၼဏဘာသာမွ တႏၲရ မႏၲရ ဂိုဏ္းသားတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းျဖစ္၏။ ဂါထာမႏၲရားေတြကို မန္းမႈတ္၊ ရြတ္ဖတ္၊ သရဇၩာယ္သည့္အခါ အေခါက္ေရကို တိတိက်က်သိရေအာင္ သူတို႔စိပ္ပုတီးကို အသံုးျပဳၾကျခင္းျဖစ္သည္။
( စိပ္-ရြတ္ဆိုမန္းမႈတ္သည့္၊ ပုတီး-ပုတီး) မဟာယာနဗုဒၶဘာသာမွာလည္း တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္းမ်ား ရွိ၏။
( ျမန္မာသာသနာ၀င္ႏွင့္ တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္း )
ျမန္မာသာသနာ၀င္ကို ၾကည့္လွ်င္ ပ်ဴတို႔၏ သေရေခတၱရာတြင္မူ ေထရ၀ါဒက အားေကာင္းေနေသာ္လည္း မဟာယာန၀ါဒကလည္း ရွိေနျပီျဖစ္၏။ ထို႔ျပင္ ဗိႆႏိုးကိုးကြယ္သည့္ ျဗဟၼဏ၀ါဒႏွင့္ ရိုးရာကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈမ်ား၊ ေဗဒင္ႏွင့္ ( ဂါထာ မႏၲန္ ယံုၾကည္မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့၏။ ပုဂံေခတ္တြင္ အေနာ္ရထာ မတိုင္မီ၌ ပ်ဴေခတ္က အားေကာင္းခဲ့ေသာ ေထရ၀ါဒမွာ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္သေလာက္ ျဖစ္ေန၏။
ေရွးအတီေတ၊ ပုဂံေျပတြင္၊ ဆံေကသာ လက္ေလးသစ္၊ မုတ္ဆိတ္ေမြး ဗရဗ်စ္၊ မည္းညစ္သည့္ စီ၀ရံႏွင့္၊ တာေတလံ အက်င့္ဆိုးေသာ၊ ရွင္သိုးတကာ့ထိပ္ေခါင္ႀကီး၊ ရွင္မထီးတို႔ကဲ့သို႔-
ဟု ဆရာႀကီး ဦးပုည ဆိုထားသကဲ့သို႔ ပုဂံျပည္ သမထီးအရပ္၌ အရည္းႀကီး သံုးက်ိပ္ႏွင့္ တပည့္ေျခာက္ေသာင္းတို႔ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ၾက၏။ ပုဂံျပည္မင္းအဆက္ဆက္ႏွင့္ ျပည္သူတို႔သည္ သူတို႔ကို ကိုးကြယ္ေနၾကသည္ဟု မွန္နန္းရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး၌ ဆို၏။
ထိုအရည္းႀကီးတို႔ ေဟာေသာတရားမွာ သူ႔အသက္ကို သတ္မိသူသည္ ဤပရိတ္ကိုရြတ္ေသာ္ ကမၼပထမွ လြတ္၏။ မိဘကိုသတ္မိသူသည္ ဤပရိတ္ကိုရြတ္ေသာ္ ကမၼပထမွ လြတ္၏။ စသည္ျဖင့္ မဟုတ္မတရားေသာ အဓမၼကို ဓမၼဟူ၍ ေဟာၾကားၾက၏။ အမွန္စင္စစ္ ထိုအရည္းႀကီးတို႔သည္ ျဗာဟၼဏ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာနတို႔မွ ဆက္ႏြယ္လာသည့္ တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္း၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အေနာ္ရထာဘုရင္လက္ထက္တြင္ ရင့္က်က္ေသာ ပါရမီရွိသည့္ဘုရင္ျဖစ္၍ ထိုအရည္းႀကီး ကိုးကြယ္မႈကို ႏွစ္သက္ေတာ္မမူဘဲ တရားမွန္ကို ေတာင့္တေနခ်ိန္တြင္ သထံုမွ ရွင္အရဟံ ရဟႏၲာမေထရ္ျမတ္ ပုဂံသို႔ ၾကြေတာ္မူလာရာ အယူမွန္ျဖစ္ေသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာကို ကိုးကြယ္ခြင့္ ရသြား၏။
ထိုအခါ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာဘုရင္သည္ အရည္းႀကီးသံုးက်ိပ္ႏွင့္ ေနာက္လိုက္တပည့္ ေျခာက္ေသာင္းတို႔ကို လူ၀တ္လဲေစျပီး ရွင္အရဟံမေထရ္ျမတ္၏ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို အားေပးခ်ီးေျမႇာက္သျဖင့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာသည္ ပုဂံျပည္တြင္ ေနေရာင္ လေရာင္ပမာ ထြန္းလင္းျဖာခဲ့ေပသည္။ ဤသို႔ အေနာ္ရထာမင္းႀကီးလက္ထက္တြင္ တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္းမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သလိုျဖစ္သြားေသာ္လည္း ေနာက္မင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ထိုဂိုဏ္းမ်ားႏွင့္ မဟာယာနဂိုဏ္းတို႔ တစတစ ျပန္ေပၚလာခဲ့၏။
က်န္စစ္သားမင္းႀကီး လက္ထက္၌ ထိုတႏၲရ မႏၲရ ဂိုဏ္းမ်ားအျပင္ ဗိႆႏိုးနတ္ ကိုးကြယ္မႈစသည့္ ျဗဟၼဏအယူ၀ါဒမ်ား ျပန္႔ပြားလာသည္။ ဤသို႔အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေထရ၀ါဒသာသနာသည္ ပုဂံေခတ္ဦးပိုင္းမွစ၍ အားေကာင္းလာခဲ့ေသာ္လည္း မဟာယာန၊ ျဗာဟၼဏ၀ါဒ၊ တႏၲရ မႏၲရ စေသာ ၀ါဒမ်ားမွာ ေထရ၀ါဒအားနည္းေအာင္ အင္း၀ေခတ္ ဟံသာ၀တီေခတ္တို႔ တိုင္ေအာင္ အစဥ္ေႏွာက္ယွက္လ်က္ ရွိေနၾကေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ထိုဂိုဏ္းတို႔မွ ကိုးကြယ္မႈဆိုင္ရာႏွင့္ ဘာသာေရးအသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းအခ်ိဳ႔တို႔သည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာထဲသို႔ ေရာေႏွာ၀င္ေရာက္ခဲ့ၾကေပသည္။ ထိုအထဲတြင္ စိပ္ပုတီး-ဟူေသာ ဘာသာေရးအသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းသည္လည္း တခုအပါအ၀င္ျဖစ္၏။ စိပ္ပုတီးသည္ တႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္းသံုးျဖစ္၍ ထိုတႏၲရ မႏၲရဂိုဏ္းမ်ားမွ တဆင့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသို႔ ၀င္ေရာက္လာသည္ဟု ယူဆရသည္။ ထိုဂိုဏ္းမ်ားသည္ အေနာ္ရထာမင္း မတိုင္မီကပင္ ရွိေနျပီျဖစ္၍ စိပ္ပုတီး-သည္ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္ဟု အတိအက် ေျပာဆိုရန္ ခဲယဥ္း၏။
ဆက္ပါအုံးမည္ ---
Labels:
စိတ္ပုတီး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ၿပန္လည္တင္ၿပပါရေစ။
ReplyDelete